Zahrievať, či nezahrievať v zime motor pred jazdou? Čo autu pomáha a čo škodí?
S príchodom mrazov mnoho motoristov rieši dilemu, či zahrať motor pred jazdou, alebo naštartovať a okamžite vyraziť. Ekológovia hovoria, že moderná automobily zahrievať netreba, no studený motor nepradie tak hladko ako mača. Kde je teda pravda?
Pomaly a opatrne
Ak je na aute ráno námraza, odpoveď je jasná. Pokojne naštartujte a pustite sa do oškrabávania skiel. V tomto prípade však nikdy nezabudnite na dobré rukavice. Najlepšie je mať jedny hneď v aute. Aj pri škrabaní skiel a kontakte s ľadovým sklom a snehom môžu vznikať na pokožke nepríjemné podchladeniny, či popukanie až do krvi. Škrabanie vám bude trvať možno päť minút, počas ktorých sa studené oleje pomaly začnú hýbať, motor sa zahreje. Pre motor tak bude záťaž omnoho ľahšie stráviteľná.
Rozohrievanie cez deň
Prídu aj časy, keď mínusové teploty budú aj počas dňa. Ako sa teda zachovať v tomto prípade? Záleží, či auto dlho stálo, alebo nie. Ak ste s ním jazdili, v obehu sú všetky tekutiny a nie je potrebné dlhé čakanie na jazdu. Vždy je však až do ideálnej prevádzkovej teploty motora vhodné zošliapnuť plyn s citom. Žiadne vysoké otáčky. Ak ste nejazdili dlhšie, je vždy vhodnejšie pár ráz jemne pridať na neutrále a počkať, kým sa celá stuhnutá sústava premaže. Nie je potrebné s autom čakať 10 – 15 minút, ale pár minút mu na zahriatie spraví dobre.
Štart-stop systém napovie
Moderné automobily majú štart-stop systém, ktorý vypne motor aj pri dlhšom státí na križovatke. Majitelia týchto tátošov však dobre vedia, že systém funguje práve až od istej teploty motora. Aj moderné technológie tak naznačujú, že jemné zahriatie naprázdno autu spraví dobre a systéme nevypne motor, ak budete na parkovisku oškrabávať okná. Je to odpoveď pre všetkých, ktorí dodnes nevedeli, kde je pravda. Zároveň nezabudnite aj na seba. Do chladného počasia je potrebné sa rozohriať. Po čaji, alebo dobrej káve vám ani v studenom aute nebudú drkotať zuby.