Aston Martin – auto s tlkotom úspechu
Predstavuje tradíciu britského džentlmena, pritom sa na cestách prejavuje ako dravý bonviván. Dve mená pre jedno auto. Ako Dr. Jekyll a pán Hyde, vie byť štýlovo jemné a divoko drsné. Dýcha históriou a vziať do rúk volant tohto tátoša znamená spojiť sa s tradíciou a zošliapnuť plynový pedál na maximum.
Symbol, ktorý spojil úspech
Nie nadarmo sa radí luxusné vozidlo Aston Martin k jasným ukazovateľom úspechu. Prvé auto tejto značky vyšlo z garáže v roku 1914, v úplne malej dielni v meste Kensingtone. Bolo prototypom a splneným snom dvoch mužov Lionela Martina a Roberta Bramforda. Obvykle sa automobily pomenovávajú po tvorcoch, no v tomto prípade je to pravda len z polovice. Aston Martin nesie síce meno zakladateľa, ale zároveň aj meno preteku v Aston Clintone, kde Martin rok pred uvedením ich automobilu na trh žal vavríny. Šesť rokov trvalo dvom mladým nadšencom a milovníkom rýchlostí, kým dozrel čas, aby sa automobil dostal do sériovej výroby. Obaja boli presvedčení, že aj vysoko športové vozidlo môže byť klasických tvarov a určené aj ľuďom, ktorí nebrázdia závodné okruhy, ale bulváre hlavných miest po celom svete. Aston Martin sa tak stalo pravým vozidlom britskej aristokracie a malo namierené do sveta.
Unikátny koncept
Auto Aston Martin malo byť od kolesa až po výfuk postavené na atraktívnej platforme. V prvých automobiloch bol vodič nízko pri zemi a okoloidúci videli len hlavu. Často usmiatu, pretože veľmi skoro po rozprúdení výroby sa podarilo dosiahnuť vytúženú rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Ako to už v živote chodí, nie vždy svieti slnko a pre finančné problémy nakoniec automobilku kúpil W.S. Renvisk, ale nadviazal na dielo automobilových majstrov a pod jeho hlavičkou sa vyrábali vozidlá až do roku 1957 a 1,5 l motor, ktorý patril k srdcu celého konceptu, začal nachádzať svoje atraktívnejšie uplatnenie. Kvalitná hlava valcov, premyslená aerodynamika, to všetko dávalo nádej, že v stajni Aston Martin sa bude konať automobilový prevrat.
V znamení Bonda
Nová etapa nastala v roku 1947, keď sa o značku začala starať automobilka Davida Browna. Práve on dokázal uviesť na trh fenomenálne vozidlo DB1. Nasledoval Aston Martin DB3 a ďalšie modely, ktoré sú nesmierne obľúbenými vo verejnosti a nahrávali mu aj víťazstvá v športových pretekoch. Najslávnejší model predstavoval DB5, ktorý sa stal kultovým autom anglického agenta Jamesa Bonda, no rozhodne nebolo posledným typom, ktorý tento stelesnený muž elegancie, šarmu a úspechu ovládal. Vo verzii DB4 GT motor ustajnil 300 koní a tie rozdúchali pneumatiky na 270 kilometrov za hodinu. V roku 1984 však úspešná línia DB končí, aby ju mohla nahradiť fenomenálna Vantage. Počet koní stúpa na 557 a auto vstupuje do zlatého veku.
Zrodenie dravca
V roku 1994 prichádza absolútne nový model DB 7, nasledujú kalibre V12 Vanquish a Vanquish S excelovalo vďaka filmu Dnes neumieraj. 330 kilometrov z hodinu rozhodí účes nejednému plážovému frajerovi a tento automobil si vyžaduje skutočného chlapa. Aj vďaka bondovkám sa kult Aston Martin rozšíril prakticky do celého sveta a dnes predstavuje prototypy, ktoré si doprajú len skutoční znalci automobilizmu. Tomu prispieva aj štýl, ktorý razí samotná automobilka a ku každému jednotlivému vozidlu pristupuje osobitne. Je malým originálom v rukách skutočne svojských mužov. Aston Martin, nie je lacné vozidlo, ale ak chcete siahnuť na skutočné hviezdy, automobilka vyrobila One-77, model predstavujúci najdrahšie vozidlo so znakom AM a cenovkou 1 150 000.