EIFFEL OPTIC ESHOPEIFFEL.SK Pre mužov Pre ženy Zľavy a akcie

Každý den nové články o produktech z našeho e-shopu

 
Roboti budú pracovať viac ako ľudia
V roku 2025 odpracujú roboti viac hodín ako ľudia. Už v súčasnosti ide 29 % práce na vrub robotom. Za rok 2018 zamestnanci strávili v práci podľa najnovších údajov Svetového ekonomického fóra 71 % z celkového počtu odpracovaných hodín. „Do šiestich rokov roboti odpracujú až 52 % z celkového pracovného času, ľudia už len 48 %. Priemyselné podniky sú čoraz viac automatizované, za vlaňajšok bolo do prevádzky zaradených vyše 300- tisíc nových priemyselných robotov,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.  Slovensko je jednou z najohrozenejších krajín. Vplyvom automatizácie je ohrozená vyše tretina súčasných pracovných miest. Najviac práve nízko kvalifikované pozície. So stúpajúcou potrebou vzdelania a praxe sa miera ohrozenia pracovných miest strojmi zmenšuje. Najmenší dopad sa očakáva v škandinávskych krajinách, napríklad v Nórsku sa automatizácia dotkne len zhruba 6 % súčasných pracovných pozícií.  „Automatizácia zasiahne v strednej a východnej Európe najmä automobilový priemysel, kde za vlaňajšok evidujeme v rámci 28 krajín EÚ 170- tisíc robotov,“ poznamenala Buchláková.  Podľa Svetového ekonomického fóra práve Slovensko, Rumunsko, Litva, Estónsko a Portugalsko mali najvyšší nárast v používaní priemyselných robotov. „Sme jednou z krajín, v ktorej sa automobilový priemysel najviac posúva smerom k efektívnejším výrobným procesom,“ dodala Buchláková. Celosvetovo vzrastie počet priemyselných robotov o 2,6 miliónov v roku 2019. Je to o milión robotov viac ako v rekordnom roku 2015.  
Zobraziť článok >
 
Už nikdy špinavé sklá v aute. Riešenie je jednoduché
Aj vy niekedy stierate stieračmi a nepomáha? Nakoniec zistíte, že chyba je na vnútornej strane. Áno, prach z ciest, ventilácie, to všetko sa usádza na okne z vnútornej strany. Je ideálny čas okno vyčistiť. Rýchle vyčistenie Ak máte pri jazde autom aj za slnečného počasia pocit, že vidíte zahmlene, alebo sa Vám nedarí vyčistiť čelné sklo bežnými handričky a čistiacimi prostriedkami, je tento produkt určený priamo pre Vás. Problém s čistením čelného skla je spôsobený najmä výskytom ťažko dostupných miest a tiež nutnosťou sa nepohodlne skrčovat a naťahovať. Všetkým týmto problémom môžete však ľahko predísť s touto revolučnou čistiacou stierkou. Podpora kvalitných materiálov Povrch stierky je vyrobený zo špeciálne navrhnutého mikrovlákna, vďaka ktorému môžete sklo vyčistiť ľahko, rýchlo a bez šmúh, a navyše bez nutnosti používať akékoľvek čistiace prostriedky. Hlava stierky je otočná a je pripevnená k dlhej rukoväti, čo umožní ľahko a bez nahýbania vyčistiť celú plochu skla vrátane neprístupných a ťažko dostupných miest. K efektívnemu vyčistenie stačí iba čistá voda v rozprašovači, ktorý je tiež súčasťou balenia. Stierka je tiež veľmi rýchlym riešením pre odmrazovanie čelného skla, keď napríklad nemáte čas čakať, než začne fungovať kúrenie či klimatizácia.  
Zobraziť článok >
 
Finančný plán môže Slovákom ušetriť peniaze
Blíži sa koniec roka a s tým prichádza aj čas bilancovať. Podľa ľudovej múdrosti by človek pred koncom starého roka nemal byť nikomu nič dlžný. Mnoho Slovákov má problém si mesačne niečo ušetriť a žijú od výplaty k výplate. K sporeniu potom nevedú ani svoje deti, ktoré môžu mať s tým do budúcnosti problém. Správne nastavený finančný plán do budúceho roka pritom môže Slovákom ušetriť desiatky či stovky eur. Pri riadení financií platí pravidlo „prikrývaj sa perinou, na akú máš.“ To ale neznamená, že ak chýbajú finančné prostriedky, napríklad na kúpu auta či rekonštrukciu domácnosti, si človek nemôže požičať. V tomto prípade by však príjem mal vykryť mesačnú splátku a malo by zostať aj niečo navyše, čo si možno odložiť bokom. V zálohe je ideálne mať finančnú rezervu aspoň na 6 mesiacov, ktorá umožní prekonať nepriaznivé obdobie napríklad v prípade straty zamestnania či vážnejšej choroby alebo úrazu. Ak už si Slováci šetria, najčastejšie si podľa prieskumu Slovenskej sporiteľne odkladajú peniaze kvôli finančnej rezerve, ktorú môžu využiť v prípade nečakaných výdavkov. Sporíme si však aj na menšie či väčšie rekonštrukcie domu či bytu a nákupy. „Na to, aby sme mohli optimalizovať, je potrebné výdavky najprv poznať. Jednoduchou pomôckou je spísať si všetky príjmy a výdavky na papier či do počítača. Aj keď značná časť výdavkov je pravidelného charakteru a vieme ich definovať prakticky okamžite, iné sa nevyskytujú až tak často, prípadne ich výška kolíše. Preto je pred samotnou  analýzou výdavkov dobré ich sledovať aspoň 2-3 mesiace, zapisovať si jednotlivé položky a rozdeliť si ich do kategórií bývanie, strava či drogéria,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.
Zobraziť článok >
 
Slováci vo využívaní alternatívneho ubytovania a dopravy porážajú okolité krajiny
Slováci sú vo využívaní služieb alternatívneho ubytovania v súkromí či spolujazdy od súkromnej osoby na čele rebríčka v rámci krajín V4. Ubytovanie v súkromí si cez internet za posledný rok objednalo 16 % Slovákov, čím sme sa umiestnili tesne za priemerom v rámci krajín EÚ. Spolujazdu využilo 8 % Slovákov. Susedné krajiny majú pritom jeden z najnižších percentuálnych podielov vo využívaní týchto služieb v rámci únie. Slováci najčastejšie využívajú ubytovacie a dopravné služby tzv. zdieľanej ekonomiky prostredníctvom zahraničných platforiem, ktoré fungujú aj na Slovensku. Typickými užívateľmi týchto služieb sú najmä muži vo veku 25 až 54 rokov s vysokoškolským vzdelaním. „Objednávanie si ubytovania či dopravy cez internet práve prostredníctvom týchto alternatívnych platforiem je v mnohých prípadoch lacnejšie o desiatky eur v porovnaní v klasickými službami, na ktoré sme boli doposiaľ zvyknutí. Nateraz ale možno povedať, že ekonomika ako taká z tzv. zdieľanej ekonomiky neprofituje, nakoľko jej podiel na celkovom hospodárstve je menší ako 0,01 percenta hrubého domáceho produktu. Odvetvie zdieľanej ekonomiky má však veľký potenciál do budúcnosti aj na Slovensku, preto odhadujeme, že príjmy z neho budú narastať,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.  
Zobraziť článok >
 
Výhody a nevýhody eura
Jednou z nesporných výhod spoločnej európskej meny je zníženie transakčných nákladov. To je pre Slovensko veľmi dôležité, nakoľko sme malá a proexportne orientovaná ekonomika. Pred prijatím eura museli mnohé slovenské exportné firmy platiť za výmenu zahraničných mien do slovenských korún alebo napríklad aj za poistenie voči kurzovým výkyvom. Jednoduchšie to majú aj „obyčajní“ ľudia, ktorí pri vycestovaní do krajiny eurozóny taktiež ušetria čas aj peniaze, keďže im odpadajú náklady spojené s výmenou peňazí.  Tým, že máme rovnakú menu ako ďalších 18 krajín eurozóny, sa výrazne zjednodušuje situácia aj pre bežných spotrebiteľov. Ceny tovarov a služieb sa tak totiž stávajú na európskom trhu transparentnejšími, čo pôsobí na zvyšovanie konkurencie. Spotrebitelia totiž dokážu jednoduchšie porovnávať domáce ceny tovarov a služieb s cenami v krajinách, v ktorých sa tiež platí eurom. Prijatie eura sa podpísalo aj pod zrýchlenie hospodárskeho rastu, ktorý sám o sebe ďalej pôsobí na zvyšovanie životnej úrovne a rast zamestnanosti a miezd. Existencia eura na Slovensku je totiž lákadlom pre zahraničných investorov, nakoľko zjednodušuje prístup na náš trh. Prílev zahraničných investícií sa preklápa do zvýšeného dopytu po pracovných silách, čo následne znižuje nezamestnanosť. Každá minca však má dve strany. Rovnako je tomu aj v prípade eura. Tým, že Slovensko prijalo spoločnú menu, stratilo nezávislú menovú politiku a tým pádom sa musí prispôsobovať menovej politike Európskej centrálnej banky. A to nemusí byť vždy pre našu ekonomiku výhodné. Okrem toho sa Slovensko zaviazalo napríklad aj k účasti na záchranných mechanizmoch eurozóny. Zavedenie spoločnej európskej meny uľahčilo našincom cestovanie do zahraničia, znížilo ich náklady na bankové poplatky. Na druhej strane finančné inštitúcie prišli o časť svojich výnosov práve zo zmenárenských transakcií a devízových obchodov.  
Zobraziť článok >
 
Ako šetrin na energii
„Zvýšenie teploty v byte o 1 stupeň Celzia znamená zvýšenie nákladov na teplo až o 6%. Pri neúmernom vykúrení miestnosti napríklad o 3 stupne Celzia stúpnu náklady na teplo v nej až o 18%, čo je už značný nárast. Dôležité je, aby spotrebitelia o tejto priamej úmere vedeli a zariadili sa podľa toho,“ povedal Stanislav Janiš, predseda predstavenstva Slovenského zväzu výrobcov tepla (SZVT). Ak chcete šetriť dodržiavajte tieto zásady: Využívať na radiátoroch termostatické ventily, ktoré udržiavajú teplotu v miestnosti podľa ich nastavenia. Jednotlivé miestnosti vykurovať podľa účelu a potreby             Nastaviť termostatickú hlavicu na regulačný stupeň, ktorý zabezpečí optimálnu teplotu v miestnosti: obývacie izby a detské izby 21°C; kuchyňa 20°C; spálňa 19°C.             V miestnostiach, v ktorých sa dlhodobo nikto nezdržiava, znížiť teplotu.             Znížiť teplotu v nočných hodinách vo všetkých miestnostiach.             V byte chodiť primerane oblečený, aby nás príliš ľahké oblečenie neviedlo k zvyšovaniu teploty radiátorom. Nikdy nevypínať kúrenie úplne. Vykúriť po celodennom odstavení kúrenia miestnosť na normálnu teplotu, je omnoho nákladnejšie. Nezakrývať radiátory (pohovkami, záclonami, závesmi apod.), obmedzuje to prúdenie tepla v miestnosti. Utesniť okná, balkónové aj vstupné dvere, aby nevznikali úniky tepla. Správne vetrať - nárazovo 3 až 5 minút. Využívať vznikajúce teplo pri pečení, varení, žehlení, z domácich spotrebičov (tzv. vnútorné tepelné zisky). Toto môže pri správnom nastavení termostatickej hlavice ušetriť značnú časť nákladov na vykurovanie. Využívať vonkajšie tepelné zisky zo slnka - počas slnečných dní odtiahnuť rolety, žalúzie či závesy, aby slnečné svetlo prenikalo do miestnosti. Sledovať svoju spotrebu, čo je prvý krok k dosiahnutiu úspor. Na umývanie riadu používať šetrnú umývačku riadu. Zvážiť, na ktoré činnosti by mohla stačiť aj chladnejšia voda.  
Zobraziť článok >
 
Rekreačné poukazy po novom
Príspevky na rekreáciu poskytovali firmy doteraz len v rámci balíčka nadštandardných benefitov hradených zo sociálneho fondu alebo zo zisku. Podľa štatistík Benefit Plus neboli benefity na rekreáciu tak populárne. Ak si aj príspevok na rekreáciu čerpali, viac ako 59 % hodnoty sa využívalo na zahraničné zájazdy od cestovných kancelárií. „Príspevok na domácu rekreáciu v aktuálnom období využívajú len 4 % zamestnancov v priemernej hodnote 210 EUR.  Ostatní zamestnanci využívajú benefitové rozpočty na iné benefity z oblasti zdravia, športu, kultúry a zahraničné dovolenky. Vďaka zavedeniu rekreačných poukazov začne príspevok na domácu rekreáciu využívať približne 60 % zamestnancov z firiem s viac ako 49 zamestnancami. Zvyšných 40 % nevyužije rekreačné poukazy, pretože buď nepracujú vo firme viac ako 2 roky alebo nebudú mať o rekreačné poukazy záujem,“ povedal Vladimír Višňovský, riaditeľ slovenskej divízie Benefit Plus a ďalej hovorí: „Novela pravdepodobne záujem o rekreáciu zmení a rekreačné poukazy sa budú čerpať viac. Napríklad nami poskytované rekreačné poukazy je možné využiť v širokej sieti našich zmluvných hotelov, penziónov, chát, kúpeľov, SPA centier a rekreačných stredísk po celom Slovensku. Atraktívna je najmä výška príspevku od zamestnávateľa. Práve preto očakávame, že sa rekreačné poukazy stanú na Slovensku druhým najvyužívanejším benefitom hneď po stravných lístkoch.“  
Zobraziť článok >
 
Najviac predsavzatí si dávame v decembri. Prečo ich nevieme dodržať?
Koniec roka tradične patrí bilanciám našich úspechov a neúspechov v danom roku. Uvažujeme o tom, v čom sa budúci rok chceme zlepšiť, a tak si dávame predsavzatia. Medzi tie najčastejšie patria, že začneme po sviatkoch chudnúť alebo že prestaneme fajčiť. Častokrát nám však takéto predsavzatia vydržia len pár dní, prípadne týždňov a potom sa vrátime do zabehnutej rutiny. Peter Sasín, autor knihy Magická Vlna, tvrdí, že spravidla robíme aspoň jednu zo základných chýb v stanovovaní cieľov a predsavzatí. 1. Cieľ, ktorý nie je skutočne náš Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo naozaj chcete schudnúť, prečo naozaj chcete prestať fajčiť, prečo naozaj chcete mať viac peňazí? Jednou z najčastejších chýb je podľa Petra Sasína skutočnosť, že si nedávame ciele, ktoré by boli naozaj naše. „Ak človek tvrdí, že chce schudnúť, stále je možné, že to tak vnútorne necíti. Možno sa chce páčiť partnerovi, možno chce byť príťažlivý pre kolegov, možno chce mať dobrú postavu v lete. Veľakrát je to tak, že ide niekam na oslavu, takže potrebuje schudnúť do tej oslavy, aby pre ostatných vyzeral dobre. Možno sa aj on sám cíti trochu lepšie. Potom však oslava prejde a znova to nabehne naspäť. Veľakrát to zlyháva teda na tom, že si dávame ciele, ktoré chceme dosiahnuť kvôli niekomu druhému. Nepoznáme teda svoje vlastné ‚prečo‘, neméme dostatočne silnú motiváciu,“ tvrdí P. Sasín a zdôrazňuje, že pri predsavzatiach je dôležité pochopiť a uchopiť svoj motív, motiváciu, prečo to chceme urobiť. 2. Nepresná formulácia Náš jazyk obsahuje mnoho slov, ktoré používame pri formulácii cieľov, a pritom nám skôr škodia ako pomáhajú. Asi aj vám sa stalo, že ste si dávali ciele a predsavzatia formou: „Chcem mať viac...“, „Chcem vážiť menej...“, „Chcem byť lepší v ...“ Práve v takejto formulácii sa ukrýva druhé nebezpečenstvo. Ak ste niekedy počuli o knihe alebo čítali knihu „Tajomstvo“, potom už určite viete, že hlavným motorom je naše podvedomie. A to pracuje s našimi želaniami doslovne. „Ak je teda naším cieľom ‚mať viac peňazí‘, naše podvedomie nás počúva a snaží sa nám toto želanie čo najrýchlejšie splniť. V takom prípade človek s cieľom mať viac peňazí nájde na ceste 1 cent a pre naše podvedomie je tento cieľ splnený. Máme viac peňazí. Vtedy si povieme: ‚Nie, nie, nie, takto som to nemyslel...‘. Je veľmi dôležité byť čo najpresnejší v tom, čo pre nás znamená mať viac peňazí a podľa toho formulovať svoj cieľ,“ vysvetľuje Peter Sasín. Ten vo svojej knihe Magická Vlna nabáda čitateľa aj k tomu, aby pri stanovovaní svojich cieľov využíval všetky svoje zmysly. Potom napríklad si cieľ viažúci sa väčšie množstvo peňazí môžeme predstavovať v rovine, že slobodne cestujeme po svete a do detailov si predstavujeme ako nás slnko hreje na pokožke, čašník nám podáva obľúbený nápoj, ako tento nápoj vonia, chutí, je chladený alebo horúci, predstavujeme si ľudí, ktorí sú s nami, čo majú oblečené, o čom sa rozprávame. „Naše podvedomie nás vedie od jedného splneného cieľa k druhému, preto je dôležité ich formulovať čo najpresnejšie,“ dodáva P. Sasín. 3. Vyjadrujeme to, čo nechceme Predstavte si, že prídete do reštaurácie a čašník sa vás spýta, čo chcete. Ak by ste mu povedali: „Nechcem vyprážané mäso, ani cestoviny, ani polievku.“ Keď vám potom čašník prinesie tatarský biftek, bude to to, čo ste chceli? Alebo budete spokojný s tým, že splnil vaše prianie a nepriniesol to, čo ste nechceli? Naše podvedomie je ako čašník, len s tým rozdielom, že nerozumie, že toto nechcete. „Tretím z najčastejších dôvodov je to, že ľudia vyjadrujú väčšinou to, čo nechcú. Napríklad nechcem byť chudobý, nechcem byť chorý, nechcem mať nadváhu a podobne. Lenže naše podvedomie nerozumie záporu ‚ne-‘ a dokáže si predstaviť len obraz, ktorý mu dávame. Keď mu teda poviem, že nechcem byť chudobný, tak ten obraz je v danom momente tá chudoba a naše podvedomie nevie vygenerovať odraz hojnosti a bohatstva,“ vysvetľuje Peter Sasín.
Zobraziť článok >