EIFFEL OPTIC ESHOPEIFFEL.SK Pre mužov Pre ženy Zľavy a akcie

Urob si sám

 
Pozor na úrazy na ľade
Výdatná snehová nádielka a mráz spôsobili, že niektoré chodníky v našich obciach a mestách  pripomínajú klzisko.  Pády na zľadovatených povrchoch majú často za následok úrazy, ktoré môžu vyžadovať dlhšie liečenie a niekedy zanechajú aj trvalé následky. Zimnú údržbu chodníkov majú povinnosť zabezpečovať obce a mestá, ktoré zodpovedajú aj za škody, ktoré vzniknú na neodpratanom či zľadovatenom chodníku. Ponúkame niekoľko rád, na čo nezabudnúť, ak budete žiadať odškodné. Zlomeniny rúk a nôh, podvrtnutia členkov, odreniny či natiahnutie kĺbov – to sú najčastejšie prípady, ktoré podľa štatistík UNIQA poisťovne nahlasujú klienti v zime po pádoch na zľadovatených chodníkoch. Od koho žiadať odškodné? V prípade, že ste sa takto pošmykli a vznikla Vám škoda, plnenie si môžete  nárokovať z vlastnej úrazovej alebo životnej poistky. Plnenie môžete dostať za trvalé následky úrazu, hospitalizáciu, chirurgický zákrok, zlomeninu kosti či odškodné za práceneschopnosť.  „Správcovia miestnych komunikácií zodpovedajú za škody, ktorých príčinou boli závady v schodnosti miestnych komunikácií určených pre chodcov alebo v schodnosti chodníkov okrem prípadu, že preukážu, že nebolo v medziach možností tieto závady odstrániť ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť,“ píše sa doslova v cestnom zákone. Znamená to, že zákon obciam ukladá povinnosť udržiavať chodníky v stave schodnosti, teda napr. v zime odstraňovať nánosy snehu a ľadu. Samozrejme, aj pri poistení zodpovednosti obce platí, že poistení  by mali predchádzať vzniku poistnej udalosti a nemali by údržbu zanedbávať. Obce a mestá nezbavuje zodpovednosti za údržbu napr. tabuľa so všeobecným oznamom, že chodník sa v zime neudržiava. „Samozrejme, sú situácie, keď nie je možné odpratať chodník z objektívnych dôvodov – ak ráno o 8:00 hod nasneží a o dve hodiny sa niekto zraní, nejde o zanedbanie údržby a škoda by sa hradila z poistenia zodpovednosti obce,“ vysvetľuje P. Pastír z UNIQA poisťovne.
Zobraziť článok >
 
Nové odvody pre obchodné siete a poisťovne
Od 1. januára 2019 vstúpili do platnosti osobitné odvody pre maloobchod a poisťovne. Najmä prvý z nich je vyslovene neštandardný procesom vzniku aj nastavenými pravidlami. Anomáliou je neštandardný spôsob prijímania zákona – namiesto kompletného legislatívneho procesu s medzirezortným pripomienkovým konaním  a odbornou diskusiou prišiel zákon do parlamentu ako poslanecký návrh. Ďalšou anomáliou je, že namiesto Ministerstva financií ako orgánu zodpovedného za daňového zákony prevzalo rolu druhostupňového orgánu Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka. Zákon zároveň znevýhodňuje časť obchodníkov. „Podľa môjho názoru zákon porušuje európske pravidlá vo viacerých bodoch  vrátane nepovolenej podpory, porušenia slobody usadzovania sa a slobody pohybu služieb,“ hodnotí osobitný odvod Wilfried Serles, rakúsky daňový expert a managing partner spoločnosti Grant Thornton.  Daň z poistenia vo výške 8 % zo všetkých zmlúv z neživotného poistenia budú štandardne odvádzať poisťovne. Silvia Hallová  upozorňuje, že v praxi budú vznikať aj prípady, kedy daň z poistenia bude musieť odviesť do štátneho rozpočtu iný subjekt ako poisťovňa. „Ak slovenský občan alebo firma uzatvorí poistnú zmluvu priamo so zahraničnou poisťovňou z krajiny mimo EÚ a poistné riziko sa nachádza na Slovensku, musí zaplatiť daň z poistenia. Takisto, ak materská nadnárodná spoločnosť uzatvorí poistenie so zahraničnou poisťovňou bez pobočky v SR a preúčtuje náklady na jednotlivé firmy, musí slovenská dcérska firma zaplatiť daň z poistenia.“
Zobraziť článok >
 
Už nikdy špinavé sklá v aute. Riešenie je jednoduché
Aj vy niekedy stierate stieračmi a nepomáha? Nakoniec zistíte, že chyba je na vnútornej strane. Áno, prach z ciest, ventilácie, to všetko sa usádza na okne z vnútornej strany. Je ideálny čas okno vyčistiť. Rýchle vyčistenie Ak máte pri jazde autom aj za slnečného počasia pocit, že vidíte zahmlene, alebo sa Vám nedarí vyčistiť čelné sklo bežnými handričky a čistiacimi prostriedkami, je tento produkt určený priamo pre Vás. Problém s čistením čelného skla je spôsobený najmä výskytom ťažko dostupných miest a tiež nutnosťou sa nepohodlne skrčovat a naťahovať. Všetkým týmto problémom môžete však ľahko predísť s touto revolučnou čistiacou stierkou. Podpora kvalitných materiálov Povrch stierky je vyrobený zo špeciálne navrhnutého mikrovlákna, vďaka ktorému môžete sklo vyčistiť ľahko, rýchlo a bez šmúh, a navyše bez nutnosti používať akékoľvek čistiace prostriedky. Hlava stierky je otočná a je pripevnená k dlhej rukoväti, čo umožní ľahko a bez nahýbania vyčistiť celú plochu skla vrátane neprístupných a ťažko dostupných miest. K efektívnemu vyčistenie stačí iba čistá voda v rozprašovači, ktorý je tiež súčasťou balenia. Stierka je tiež veľmi rýchlym riešením pre odmrazovanie čelného skla, keď napríklad nemáte čas čakať, než začne fungovať kúrenie či klimatizácia.  
Zobraziť článok >
 
Black Friday obchodníkom na Slovensku prial, spotrebitelia míňali viac za oblečenie aj elektroniku
Zľavy v obchodoch počas tzv. Black Friday (23.11), ale následne aj soboty a nedele po ňom nalákali do obchodov výrazne viac ľudí ako je bežný priemer. Potvrdzujú to aj štatistiky ČSOB o platbách kartou v kamenných obchodoch a v eshopoch.  „Počty aj objemy platieb kartou sa postupne zvyšovali už od utorka 20. novembra, čo súviselo s tým, že niektorí obchodníci, hlavne internetoví, pripravili zľavy už počas celého týždňa, nie iba na piatok a víkend.  V samotný „Black Friday“ bol počet platieb kartou o pätinu vyšší ako dlhodobý priemer a celková suma, ktorú klienti v tento deň minuli v obchodoch, bola o vyše tretinu vyššia (36%) ako bežný piatkový priemer. Klienti platili kartou nielen častejšie, ale v priemere aj vyššie sumy, a to o 12%,“ vysvetľuje hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová. Kartou platili klienti v priemere asi 30 eur.  Nákupná horúčka pokračovala aj v sobotu a v nedeľu a počas týchto dní minuli klienti v obchodoch o 33% viac ako bežne počas roka. Tak ako býva zvykom počas roka, aj počas „Black Friday víkendu“, klienti platili kartami najčastejšie v potravinách a na čerpacích staniciach. „No významne stúpol podiel platieb v obchodoch s módou, v sobotu 24. novembra sa dokonca dostala na druhú priečku top prevádzok. Významne viac klienti míňali aj v internetových obchodoch s elektronikou,“ dodáva Jamborová.
Zobraziť článok >
 
Na kúpu väčšiny potravín v súčasnosti pracujeme kratšie
Koľko času musíme odpracovať, aby sme si zarobili na svoje bežné výdavky? Porovnaním priemerných nominálnych miezd a cien vybraných tovarov sme vypočítali, koľko mesiacov, dní, hodín či minút museli Slováci odpracovať na kúpu vybraných tovarov v roku 1989 a koľko v súčasnosti.  Potraviny nás v súčasnosti vychádzajú lacnejšie ako pred revolúciou. Na nákup drvivej väčšiny potravín totiž Slováci musia v súčasnosti odpracovať kratší čas ako v roku 1989 [viac v tabuľke na nasledujúcej strane]. Opäť to však má svoj háčik, ktorý spočíva v tom, že prepočty vychádzajú z priemernej mzdy. Platí teda, že čím nižšiu mzdu zamestnanec dostáva, tým dlhšie musí pracovať na kúpu vybraných tovarov a tým horšie vníma svoju životnú úroveň. Pri niektorých potravinách sú rozdiely minimálne, pri iných výrazné. Tak napríklad na kúpu ryže či cestovín sme v roku 1989 museli odpracovať viac než pol hodinu, dnes nám na to stačí 12 – 13 minút. Najvýraznejšie rozdiely sú pri mäse a údeninách. Na kúpu 1 kg dusenej šunky sme pred revolúciou museli v práci stráviť viac než 5 hodín, dnes to nie je ani hodina. Kvôli kúpe 1 kg kurčaťa sme v roku 1989 museli odpracovať viac než 1,5 hodiny, v súčasnosti len 25 minút. Aj hovädzie či bravčové mäso nás dnes vychádza lacnejšie, rozdiely ale nie sú také výrazné. Nájdu sa ale aj potraviny, ktoré sú dnes drahšie ako v revolučnom roku. Konkrétne ide o mlieko, na kúpu ktorého musíme dnes odpracovať 8 minút, v roku 1989 to bolo len 6 minút. O 2 minúty dlhšie musíme v súčasnosti pracovať aj na kúpu 1 kg zemiakov. A najvýraznejší rozdiel je v prípade čokolády – 100 gramová tabuľka čokolády nás v roku 1989 „stála“ 4 minúty práce, dnes nás „stojí“ 11 minút.
Zobraziť článok >
 
Výrazne lacnejšie sú dnes autá či elektronika
Podstatne kratší čas potrebujeme dnes odpracovať aj na nákup tovarov dlhodobej spotreby. Napríklad na farebný televízor sme museli v roku 1989 odpracovať 6 – násobne dlhší čas ako v dnešnej dobe na LCD televízor (88 dní vs. 15 dní). Podobná bola situácia aj pri ostatnej elektronike. Na kúpu chladničky či elektrického sporáku sme v roku 1989 museli v práci stráviť 24 dní, dnes len 9 resp. 7 dní. Práčka nás dnes stojí taktiež 7 pracovných dní, pred revolúciou nás vychádzala na 21 dní. Pri týchto tovaroch zároveň platí, že technologický vývoj neustále napreduje a to čo bolo novinkou vlani, je dnes už často nemoderné. Viac dôvodov na úsmev majú v dnešnej dobe aj motoristi. V roku 1989 sme na kúpu auta museli odpracovať až 29 mesiacov, v súčasnosti nám stačí 12 mesiacov. A lacnejšie dnes aj tankujeme. Jeden liter 95-oktánového benzínu nás pred revolúciou „vyšiel“ na 26 odpracovaných minút, dnes je to len zhruba 14 minút. Zaujímavou oblasťou sú nehnuteľnosti a ich cenový vývoj. Kým do roku 1989 sa byty prideľovali vo veľkej miere zdarma alebo stáli v rozmedzí 20 až 40 tisíc Kčs, v súčasnosti ich cenu počítame v desiatkach či stovkách tisíc eur. Na kúpu bytu či domu preto dnes musíme pracovať oveľa dlhšie ako pred revolúciou a nehnuteľnosti patria medzi tie statky, ktoré najvýraznejšie zdraželi. Na druhej strane čakanie v poradovníkoch sa stalo minulosťou, vznikol štandardný trh s bývaním a záujemcovia si môžu dnes vyberať z podstatne širšej ponuky. Bez hypotéky či úveru na bývanie sa ale dnes väčšina z nás pri kúpe nehnuteľnosti nezaobíde.   
Zobraziť článok >
 
Firmy by si mali dávať pozor Invoice fraud a elektronické krádeže
Oddelenie firmy zodpovedné za účtovníctvo a platby obdrží email od vedenia spoločnosti s urgenciou o okamžitý prevod finančných prostriedkov na účet. Email pôsobí dôveryhodne a naliehavo. Prípadne od dodávateľa služieb dostane faktúru, na ktorej figuruje iné číslo účtu príjemcu, ako býva štandardne. To sú typické príklady tzv. CEO fraudu a Invoice fraudu, ktoré sa objavujú čoraz častejšie už aj na Slovensku. ČSOB upozorňuje firmy, aby v takýchto prípadoch postupovali obzvlášť opatrne a o podobných pokusoch informovali aj svoju banku.   „Sme radi, že aj vďaka edukácii si klienti na Slovensku dávajú čoraz väčší pozor na tzv. phishingové podvody a podobné pokusy nahlasujú banke. Pokusy o tzv. CEO fraud alebo Invoice fraud nie sú zatiaľ až také časté, no ich počet na Slovensku stúpa a je nutné na ne upozorňovať. Sumy požadované v takýchto podvodných mailoch sú vysoké, rádovo sa pohybujú tisícoch až desať tisícoch eur,“ uvádza hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová. „Kybernetickí zločinci neustále hľadajú nové cesty, ako získať to, čo chcú. Pred útokmi si robia svoj prieskum, s cieľom získať informácie o dodávateľoch, o organizačnej štruktúre firmy. Navyše, prostredníctvom sociálnych sietí sa toho naozaj veľa dozvedia aj o samotných zamestnancoch. Hľadajú peniaze alebo citlivé informácie. Využívajú nepozornosť zamestnancov firmy alebo nedokonalosť interných procesov,“ dodáva Jamborová.    
Zobraziť článok >
 
Slováci začínajú investovať
Postoj Slovákov k investovaniu ako sú cenné papiere, akcie, dlhopisy či fondy sa v medziročnom porovnaní zlepšil. Štvrtina Slovákov má na investovanie kladný názor, približne polovica sa vyjadrila neutrálne a štvrtina má voči investovaniu negatívne nastavenie. Tri štvrtiny ľudí, ktorí by investovali do takýchto produktov, sa cítia dobre informovaní o rizikách spojených s investovaním peňazí do cenných papierov, akcií či dlhopisov. „Približne 4 z 10 Slovákov považujú investičné produkty za dobrú alternatívu k sporiacemu účtu. Rovnaký počet respondentov tvrdilo, že banky vykonávajú dobrú prácu v poradenstve ako zaobchádzať s peniazmi a zvyšovať ich aktíva, rovnaký počet ľudí vie o rôznych možnostiach investovania peňazí,“ doplnila Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.   Čoraz viac Slovákov si odkladá peniaze na sporiaci bankový účet (67 %), nasleduje životné kapitálové poistenie (52 %), do dôchodkových pilierov (40 %), nehnuteľností (23 %) či do spomínaných rôznych fondov a akcií (21 %). „Šetriť, a ak je možné aj investovať, je rozumné z dlhodobého hľadiska. Ľudia by v tomto prípade mali myslieť na akúsi zálohu. Ideálne je mať finančnú rezervu aspoň na tri až 6 mesiacov, ktorá umožní prekonať nepriaznivé obdobie napríklad v prípade straty zamestnania či vážnejšej choroby alebo úrazu. Ak si už ľudia chcú požičiavať, tak zodpovedne, aby príjem nielenže vykryl mesačnú splátku, ale aby zostalo aj niečo navyše, čo sa odloží bokom,“ skomentovala Buchláková.      
Zobraziť článok >
1 2 3 4 5