Tyto webové stránky přizpůsobujeme na míru vám. Na základě vašeho chování na webu personalizujeme jeho obsah a zobrazujeme vám relevantní nabídky a produkty a také analyzujeme vaše chování na webu, abychom mohli zlepšovat naše služby nebo pro vás připravovat služby nové. Toho docilujeme užíváním souborů cookies a dalších síťových identifikátorů, které mohou obsahovat osobní údaje. My a partneři máme k těmto údajům na vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ vyjádříte svůj souhlas s užitím souborů cookies a s užitím a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a v reklamních sítích na dalších webech našich partnerů. Nastavení cookies, personalizace a reklamy si můžete změnit kliknutím na tlačítko „Upravit“. Více informací o zpracování údajů a našich partnerech naleznete na této stránce.
EIFFEL OPTIC ESHOPEIFFEL.SK Pre mužov Pre ženy Zľavy a akcie

Kultúra stagnuje, no treba to zlepšiť

Publikované od Majk

 Podľa posledných údajov Európskeho štatistického úradu Eurostat minuli na tieto účely Európania za rok 2017 viac ako 710 miliárd eur, čo predstavuje 4,6 % z únijného hrubého domáceho produktu. V prepočte to vychádza na 1400 eur ročne na jedného obyvateľa. Kým v roku 2007 výdavky na rekreáciu a kultúru tvorili vyše 9 % z celkových mesačných výdavkov domácností, v roku 2017 to kleslo na 8,5 %.

Paradoxne práve na Slovensku výdavky na rekreáciu a kultúru od roku 2007 rástli, a to ako v jednej z mála európskych krajín. Slovensko sa dostalo do top európskej päťky, pričom v rámci krajín V4 práve Slováci míňajú na kultúru a rekreáciu najviac peňazí. „Za ostatných viac ako 10 rokov pozorujeme na Slovensku mierne citeľný nárast cien v segmente rekreácia a kultúra. Súvisí to aj s tým, že sme mali vyššie daňové zaťaženie ako ostatné krajiny. Mnohé štáty práve DPH na tento segment v posledných rokoch znižovali. Dlhé roky sme mali druhú najvyššiu 20-percentnú DPH po Dánoch, ktorý majú v tomto segmente daň na úrovni 25 %,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.

Od začiatku tohto roka na Slovensku platí znížená daň z pridanej hodnoty na  ubytovacie. 10-percentná sadzba sa vzťahuje na hotelové a turistické ubytovacie služby, kempy, ale aj na ubytovanie na internátoch a robotníckych ubytovniach. Dánsko (11,5 %) a Švédsko (11 %) míňajú spomedzi krajín EÚ najviac peňazí práve na rekreáciu a kultúru, Gréci, naopak, míňajú najmenej, a to na úrovni 4,6 %. Menej vynakladajú na rekreáciu a kultúru v porovnaní so Slovenskom v Rakúsku (10 %), v Českej republike (9 %), Poľsku (8 %) či Maďarsku (7,2 %).

Slovensko je naprieč všetkými segmentmi ôsmou najlacnejšou krajinou v rámci EÚ. „Ak sa pozrieme na jednotlivé segmenty spotrebného koša, tak najviac sme za posledné roky poskočili v tabuľke v prípade oblečenia a obuvi. Treba však povedať, že Eurostat robil toto porovnanie k celkovému priemeru EÚ, a v tomto prípade je spotrebiteľský kôš za sledované obdobie 2000 až 2017 drahší a aj jednotlivé segmenty v ňom. V rámci 28 krajín EÚ sme  v prípade oblečenia a obuvi na 15 mieste, pričom sme tesne nad priemerom EÚ. Pritom v roku 2003 sme boli ešte na štvrtom mieste- ceny boli o takmer 16 % nižšie ako priemer EÚ,“ doplnila Buchláková. 

Je to spôsobené zrejme tým, že v ostatných krajinách tento segment spotrebného koša zlacňoval. Najvyššie ceny oblečenia a obuvi majú v porovnaní s priemerom EÚ Švédi. Výraznejšie draželi aj potraviny, čo je zrejme spôsobené takisto ako v prípade oblečenia a obuvi, že v ostatných krajinách ich ceny išli nižšie ako u nás, prípadne majú nižšiu DPH na potraviny. Nárast v tabuľke v porovnaní s priemerom EÚ za ostatné roky je spôsobený aj tým, že v rámci EÚ pribudli krajiny, ktoré boli chudobnejšie, a preto ten posun na vyššie pozície v cenách.