EIFFEL OPTIC ESHOPEIFFEL.SK Pre mužov Pre ženy Zľavy a akcie

Automobilový priemysel prechádza zmenami

Publikované od Majk

Automobilový priemysel v strednej a východnej Európe sa postupom času stal druhým najvýznamnejším v Európe, hneď po Nemecku, a vie pružne zareagovať na nedávne zmeny v dopyte. Zdá sa, že veľké značky sa budú v dlhodobom horizonte musieť spoľahnúť na svoje kapacity v tomto regióne, a to najmä čo sa týka prípravy masovej  výroby elektromobilov.

Medzi dlhodobé výzvy pre sektor patrí posun smerom k elektromobilom a autonómnym systémom, ktoré si v porovnaní s vozidlami so spaľovacími motormi vyžadujú radikálne odlišnú výrobu. Rozsah zmeny, akej sektor veľmi pravdepodobne bude čeliť, ilustruje odhad Medzinárodnej agentúry pre energiu, podľa ktorého bude do roku 2030 na cestách na celom svete spolu 125 miliónov elektromobilov, kým ku koncu roku 2018 to bolo len o niečo viac ako 5 miliónov. Napriek tomu, že podiel elektromobilov v predaji nových áut v Európe je stále relatívne nízky (2,5%) počet predaných elektromobilov sa medziročne zvýšil o 33%. Globálne sa počet predaných nových elektromobilov takmer zdvojnásobil na 2 milióny, k čomu minulý rok prispela predovšetkým Čína.

Za posledných 15-20 rokov sa zo strednej a východnej Európy stal skutočný automobilový uzol, kde sa vyrábajú vozidlá 20 rôznych značiek. Celková výroba osobných automobilov sa v priebehu 15 rokov strojnásobila (na takmer 4 mil. v 2017) a v súčasnosti je takmer každé štvrté vozidlo, ktoré bolo vyrobené v EÚ, kompletizované práve v CEE7. Slovensko má najvyšší objem výroby na obyvateľa na celom svete - v roku 2017 pripadalo na tisíc obyvateľov až 180 vyrobených vozidiel (v minulom roku sa úroveň zvýšila až na 198 kusov), ale pomerne vysoko nad počtom vozidiel vyrobených v automobilovej veľmoci, v Nemecku (68), sa pohybujú aj úrovne v Česku (133) alebo v Slovinsku (92).