EIFFEL OPTIC ESHOPEIFFEL.SK Pre mužov Pre ženy Zľavy a akcie

Ako sa vyznať v peniazoch?

Publikované od Majk

S peniazmi sa dostáva do kontaktu denne každý človek. Väčšina z nás si myslí, že s nimi vie zaobchádzať, realita je však úplne iná – čo dokazujú napríklad prieskumy finančnej gramotnosti žiakov a študentov, ale aj dospelých. Najvypuklejšie sa tento omyl prejavuje pri plánovaní: ak si z dvoch ľudí s rovnakým príjmom jeden nechá poradiť od profesionála – odborníka na financie – bude na tom s vysokou pravdepodobnosťou do budúcnosti finančne lepšie.  

Sami si často poradíme zle

Prieskumy hovoria jasnou rečou – Slováci sa vo finančných produktoch a službách nevyznajú. Prieskum bratislavskej Ekonomickej univerzity medzi druhákmi na vysokých školách ukázal prehnané sebavedomie: 70 % si myslelo, že sa vo financiách vyzná, v skutočnosti však boli ich vedomosti podobne nízke ako v menej sebavedomej menšine. „Omylom mladých ľudí sú najmä chybné očakávania, ktoré produkt nedokáže naplniť alebo príliš rýchle jednanie, keď siahnu po prvej ponuke a nemajú chuť urobiť si porovnanie,“ vysvetľuje Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko. Prieskum OVB na 500 študentoch stredných škôl zase ukázal, že mladí majú o finančných produktoch mylné predstavy zdeformované reklamou. Napríklad o nákupe na splátky si až tretina myslí, že nejde o úver. Podobne zlé je to pri hypotékach: keďže reklama sa orientuje najmä na úrokové sadzby, posudzuje až 48 % výhodnosť úverov prostredníctvom tohto parametru. Študenti nerozumejú ani produktom, ktoré používajú. Napríklad rozdiel medzi debetnou a kreditnou kartou dokáže popísať len polovica študentov napriek tomu, že kartu k bežnému účtu využíva 73 % z nich.

Európsky prieskum poisťovne NN zase zistil, že finančným produktom a súvislostiam rozumie len šokujúcich 9 % Slovákov. Vo finančnej gramotnosti za nami v Európe skončili už len Španieli a Turci. Prieskum spoločnosti KRUK zase ukázal, že význam skratky RPMN nepozná takmer 85 % ľudí. A to napriek tomu, že promovaniu tohto úverového parametra sa venuje pozornosť celé roky.